Den om solbrillerne

Slå mig i hovedet med en kold sild og kald mig Leopold, jeg elsker bare solbriller. Mit kærlige forhold har intet at gøre med deres beskyttelse mod solen, men hænger derimod udelukkende sammen med det faktum at de gør det muligt at stirre på nogen i cirka en halv time længere end hvad der er socialt acceptabelt under andre omstændigheder.

Det skete engang at jeg sad i en sådan situation, og gloede på en meget specielt udseende pige på den anden side af “bordet” i s-toget (helt ærligt, det er ikke et bord. Der kan ikke stå andet end en juice-brik og en kop fra 7-eleven. Det er unødvendigt, det er hvad det er. Hed de forresten ikke engang brikjuice?). Jeg turde godt stirre, for jeg var under den hellige beskyttelse af mine solbrillers mørke glas. Hele situationen var yderst fornøjelig hvis man ser bort fra at hun altså også stirrede noget så ubly på mig. Jeg tænkte, at det jo måtte være fordi hun ikke kunne se at jeg kiggede på hende og derfor troede, at jeg ikke lagde mærke til hendes stirren. Hun begyndte pludselig at sende underlige blikke til mig, og jeg blev i tvivl om hvorvidt hun muligvis bare var socialt udfordret, havde tourettes eller en anden grund til sådan at overtræde de sociale retningslinjer, men så rejste hun sig og gik, og jeg kom ikke længere. Jeg gik hele dagen og overvejede hvad i alverden der var galt med hende. Hvem fanden kan ikke finde ud af at øjenstalke folk i smug? Jeg vendte og drejede situationen i mit hoved; havde jeg sendt et signal om at jeg kiggede på hende? Havde jeg måske reageret ubevidst på hendes underlige blikke? Jeg kom kun frem til at jeg simpelthen ikke ville komme frem til noget, og gav derefter op.

Altså.. Jeg gav op da jeg fandt ud af at min egen stirren ikke havde været just hemmelig heller – det var mine læsebriller, jeg havde på, og ikke mine solbriller.

Undskyld billedet. Jeg synes det er sjovt.

download (2)

2 thoughts on “Den om solbrillerne

Leave a Reply

